دیزاین تعامل چیست؟

دیزاین تعامل یکی از مهمترین بخش های دنیای گسترده ی UX است. در این مقاله توضیح می دهیم که دیزاین تعامل چیست، برخی روش های کاربردی آن را بررسی می کنیم و به طور مختصر وظیفه ی یک طراح یا دیزاینر تعامل را شرح می دهیم.

دیزاین تعامل به طور ساده دیزاین و طرح ریزی تعامل بین کاربر و محصول است. در اکثر مواقع این محصول یک وبسایت یا یک اپلیکیشن است. هدف از دیزاین تعامل، فراهم کردن امکانی برای کاربر است تا بتواند به بهترین نحو به هدفش برسد.

المان هایی چون عناصر بصری، حرکت، صدا، فضا و ... در این تعامل بین کاربر و محصول دخیل هستند و هر کدام از این المان ها خود شامل پروسه ی دیزاین جداگانه ای هستند.

همان طور که ممکن است متوجه شده باشید شباهت های بسیاری بین UX و طراحی تعامل وجود دارد. UX تماما در رابطه با شکل دهی تجربه ی کاربر در استفاده از محصول است و بخش اعظمی از این تجربه را تعامل کاربر با محصول شکل می دهد. اما UX گسترده تر از طراحی تعامل است و همچنین تحقیق و آنالیز مخاطب، خلق پرسونای کاربر، سنجش عملکرد و کاربری محصول را هم در بر دارد.

 

5 بعد طراحی تعامل

اولین بار Gillian Crampton، که استاد طراحی تعامل است، 4 بعد این رشته را تعریف کرد و پس از آن، Kevin Silver، طراح تعامل ارشد در لابراتوآر IDEXX، پنجمین مورد را به آن اضافه کرد.

  1. کلمات

کلمات به خصوص آن هایی که در تعامل ها به کار می روند(مانند دکمه ها) باید با معنی و قابل درک باشند. باید به کاربر اطلاعات بدهند اما او را با اطلاعات اضافه گیج نکنند.

  1. المان های بصری

این گزینه به المان های گرافیکی اشاره دارد؛ مانند عکس ها، تایپوگرافی و آیکون ها. این المان ها نیاز به استفاده از کلمات را برطرف می کنند.

  1. ابزار فیزیکی یا فضا

از طریق چه ابزار فیزیکی کاربران با محصول تعامل دارند؟ لپ تاپ با یک موس یا صفحه ی تاچ پد؟ گوشی هوشمند و تماس مستقیم انگشتان؟ در چه فضایی این تعامل رخ می دهد؟ ایستاده در یک وسیله ی نقلیه ی شلوغ یا نشسته پشت یک میز اداره؟

  1. زمان

با اینکه این بعد انتزاعی به نظر می رسد؛ اغلب به مدیاهایی که در طول زمان تغییر می کنند(صدا، انیمیشن و موشن) اشاره دارد. از تمام زمانی که کاربر در تعامل با محصول است: آیا می تواند این زمان را اندازه گیری کند؟ آیا می تواند ادامه ی تعاملش را به زمانی دیگر موکول کند؟

  1. رفتار

این گزینه در رابطه با مکانیزم یک محصول است. کاربر چگونه عملیات های مد نظرش را بر روی این وبسایت انجام می دهد؟ کاربر چگونه محصول را به کار می اندازد؟ به زبانی دیگر، بعدهای قبلی چگونه تعامل کاربر را شکل می دهند؟ همچنین واکنش حسی کاربر پس از این تعامل چیست؟

 

سوالات مهمی که طراحان تعامل می پرسند.

طراحان تعامل چه طور با این 5 بعد سروکار دارند؟

  • کاربر با موس، انگشتان و یا تاچ پد لپتاپش چه کارهایی می تواند انجام دهد؟
  • آیا ظاهر، رنگ، شکل و یا ابعاد می تواند به کاربر سرنخی راجع به نحوه ی عملکرد محصول و گزینه هایش بدهد؟
  • آیا ارورها راه حلی برای رفع مشکل و یا دلیلی مبنی بر علت وقوع ارور به کاربر ارائه می دهند؟
  • کاربر پس از انجام یک عملیات با چه چیزی رو به رو می شود؟ آیا فیدبکی دریافت می کند؟
  • آیا المان های رابط از سایز معقولی برای تعامل برخوردارند؟
  • آیا در این محصول از فرمت و قالب های آشنا و استاندارد استفاده شده؟

 

وظیفه ی طراحان تعامل چیست؟

بستگی دارد؛

برای مثال، اگر کمپانی به قدر کافی بزرگ باشد؛ برای هر قسمت طراحی UX و طراحی تعامل، افراد متخصص جداگانه استخدام می شوند. اما در کمپانی های کوچکتر ممکن است تمامی کارهای طراحی UX و طراحان تعامل نهایتا توسط 2 نفر صورت بگیرد، و موقعیتی تحت عنوان طراح تعامل وجود نداشته باشد. در هر صورت در ادامه به یکسری از فعالیت های روزانه ی طراحان تعامل اشاره کرده ایم.

استراتژی دیزاین

این بخش کاملا بر مبنای اهداف مخاطبان طرح ریزی می شود. بسته به کمپانی ها، طراحان تعامل ممکن است به سراغ تحقیق و بررسی کاربر و اهدافش بروند و نتایج را به تعاملات مورد نیاز ترجمه کنند.

پروتوتایپ

این قسمت هم بسته به شرح وظایف کمپانی است. اما اغلب طراحان تعامل، وظیفه تولید یک نمونه و یا پروتوتایپ از تعامل های طراحی شده در محصول دارند.

 

منبع:  Interaction-design.or

ترجمه و نگارش: سارا عبدالمطلبی

ویرایش و تنظیم : عاطفه جفائی